Rumpeldunk

Nå er det så lenge siden jeg har skrevet at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne! Jeg starta på en liten avhandling tidligere denne uka – vi hadde skikkelig regnvær, temperaturen var på 20 grader, det var lyn, torden og tornadovarsel. Wild west! Evt wild south!

Det var akkurat slik.

Forrige uke var ei travel uke med flere interessante kasus innom. Jeg har tenkt å fortelle litt om de: Førstemann var en hest med milde kolikksymptomer. Ultralyd viste en nephrosplenic entrapment – dvs at en del av colon (tjukktarm) fanges mellom nyre og milt på venstre side. Tynntarmen viste ingen bevegelse og var veldig dilatert, og det var tydelig at hesten ble mer og mer smertefull. Rektalt kunne man kjenne venstresidig dislokasjon av tarmene. Eierne ville ikke bruker penger på operasjon og valgte å behandle med medisiner.. Målet med behandlingen (som består av å gi væske, lidokain iv og phenylephrine) er å få tarmene i bevegelse igjen og tilbake til riktig posisjon. Dårlig prognose.. Jeg ankom skolen dagen etterpå og forventa en tom stall – men til min store overraskelse så jeg en hest som var mye friskere! Fra å ha en refluks på 9 liter kvelden før hadde den nå ingenting, tarmlydene var så smått på tilbakevei og ultralyd viste ingen nephrosplenic entrapment. 1 saved!

Neste hest som kom inn hadde store ødemer i framføttene, både buk og bryst var fylt med væske, og hesten var tydelig avmagret… Buktapp viste væske med betennelsesceller (toksiske nøytrofile med streptokokker intracellulært) og masse proteiner. Ultralyd gjorde oss bare mer forvirra. Masse på 17 cm i buk? Kreft? Lungene var delvis sammenklappa. Eier ville prøve med behandling – vi antok bastard strangles (atypisk kverke) og starta med antibiotika, væske, mat og ekstensiv væsketapping fra buk og bryst mens vi venta på bakteriekultursvar.. Som var veldig overraskende! Bakterien var en nonhemolyttisk Strept. Zooepidemicus – altså ikke kverke, men heller ikke en vanlig zooepidemicus.. Hesten døde desverre av respirasjonsproblemer et par dager senere. På patologen fant de et oment som var 3 cm tjukt, hele bukhula hadde “utvekster”(stor mistanke om mesotheliom – svulster utgått fra serøse hinner i bukhule, bekrefter den store mengden væske i buken), og lever var gjennomtrukket av hvite flekker (lymfom i tillegg?). Dermed venter vi bare på endelig svar på histopatologi…

Andre kasus som kan nevnes er øyesvulster (øyet ble fjernet), navlebrokk, hudproblemer, allergitesting, påkjørt hest…Stordyrklinikerne fikk inn en oryx (ligner på antilope) som gjennomgikk keisersnitt, vi fikk inn en akutthest som måtte opereres og hadde hadde et strangulerende lipom (fettsvulster i buk som henger fra buktaket og snurrer seg rundt tarmer – skaper store problemer med blodforsyning og avsnøring av tarm, veldig smertefullt), desverre var store deler av tarmen død og utfallet var trist… Jeg har raspa mine første hestetenner, tatt blodprøver, foretatt abdominocentese (tappet væske fra buk), “passed a nasogastric tube” (aner ikke hva man kaller det på norsk) UTEN å få hesten til å blø, spist veldig mye KAKE og slafset i meg pizza.

Helga som var hadde jeg besøk av Magne og Bjørn. Bjørn reiser rundt i USA og jobber på ulike hesteklinikker, Magne tok ferie fra veterinærjobbing hjemme for å oppleve fantastiske Tennessee! 😉 Hovedmålet var selvfølgelig å besøke MEG! Ankomst var sent fredag kveld – etter mat og øl i sentrum av Knoxville med Eva og Randy tok jeg de med til de andre utvekslingsstudentene som feiret bursdag. Hyggelige mennesker og god stemning! Tydelig at lange dager på skolen setter preg på folk, de fleste av oss var slitne og trøtte og festen tok ikke akkurat av..

Lørdag tok jeg en etterlengtet sovemorgen før vi tok turen til Smokey Mountains etter omvisning på skolen. I finværet! Det ble ingen lang skogstur siden vi kom avgårde så sent, men litt friskluft er alltid fint! Det ble en rolig filmkveld før de dro igjen søndag morgen..

I går hadde jeg presentasjon om IVSA Norway for IVSA-teamet her. IVSA står for International Veterinary Student’s Association og er en verdensomspennende organisasjon som arrangerer kongresser og symposiumer, hjelper veterinærstudenter med å fikse utvekslinger, både gruppe- og enkeltvis, og sponser ulike prosjekter som hjelper skoler og studenter i fattige land. Jeg har vært på to symposier, i Karibien 2010, og i Slovenia 2011. Jeg viste bilder fra Slovenia og presenterte planene for kongressen i Oslo i 2012, og oppfordret folk til å søke! Jeg gleder meg til å starte planlegginga av kongressen! Håper så mange som mulig vil være på arbeidet. Tiden går fremdeles fort og nå har jeg vært her i 6 uker – halvparten av tiden. Det er siste dag på hesteklinikken (hurra!), og jeg gleder meg til å starte med 2 uker patologi på mandag.

I kveld er det veterinærfest, jeg ser fram til å sammenligne festen med NVHs fester. Nådeløs kritikk kommer snart! Stay tuned!

Legg igjen en kommentar