Ratata

Onsdag, midtveis i uka.. Aldri noe som skjer, du er småtrøtt og i ørska. Gleder deg til helg. Igjen. Men hva skjer? Jo, det er ukas beste dag. Mitt liv som nerd er nå komplett. Tilværelsen ble med ett mye lysere i dag. Jeg ankom patologiavdelinga kl ni i mårrest for å delta på “rounds” – dvs jeg, patologene og alle residentene gjennomgår et patologitema. I dag var temaet makroskopiske leverforandringer – uansett, på andre siden av bordet sitter en gammel mann med dress og slips, og jeg aner ikke hvem det er. Patologen ved siden av meg åpner patologiboka og viser meg et navn – Dr. McGavin – og peker på mannen på andre siden av bordet. Jeg tror jeg så ut som om jeg hadde sett en enorm sjokolade – for jeg satte på et enormt glis og gjorde rimelig store øyne. For et øyeblikk! Åh, det var flott. Tenk at forfatteren av patologiboka, SELVE patologiboka, sitter i samme rom som meg og løser samme oppgaver som meg. Sa noen prestasjonsangst?

Jeg plukka ut et av spørsmålene til dere, som et høydepunkt: Nevn 3 differensialdiagnoser for en prosess i lever hos KOBRA?

Akkurat.

Spesielt interesserte kan ta kontakt for å få svaret.

 

 

Dr. McGavin har tydeligvis jobbet ved University of Tennessee i flere år, og han dukker opp av og til for å holde kunnskap ved like. Jeg vil heller si at han deler ut kunnskap til oss, for maken til kunnskapskilde har jeg ikke sett… Patologiundervisninga her er utrolig bra, og jeg skjønner nå hvorfor..

Tilbake til start – veterinærfest!

For nesten to uker siden deltok jeg på “Vet Prom” –navnet får meg til å rynke på nesen – også kalt Half Way to Clinics-Party. Jeg hadde ikke verdens største forventninger, rett og slett fordi jeg har opplevd norske veterinærgallaer som jeg tror vinner alle kåringer for hvordan er bra fest skal være. Kort oppsummering: masse sang, dansing på bordene, vin i glassene, bordpynt overalt (i håret, i skoene, under kjolen, hvor du vil..), taler og fest ut i de sene nattetimer.. Gitar og badstue!

Bildet er fra Slovenia, men det er samme ulla…

 

 

 

Universitetet her har ingen festlokaler som vi har, så festen ble holdt på et festlokale “downtown”, over en restaurant/bar. Hele opplegget starta kl ni, og det var ingen felles middag eller taler, ingen dansing på bordene. Som forventet, mao. Det var derimot fri bar og et forholdsvis stort dansegulv. Veterinærstudentene var kledd i galle deluxe og mange hadde tatt turen til frisøren på forkant. Promstilen ble kjørt fullt ut.. Jeg hadde shoppa ny kjole for anledningen – svart med gule prikker – i Malinstil og kryssa fingrene for at den var formell nok. Etter som folk kom snublende inn i sine høye hæler starta musikken – som forøvrig høres helt lik ut etter å ha hørt på det i en time.. Men det var jammen gøy! Gaby, min nye romkamerat fra Ecuador, kom sammen med Julie og Laura, to amerikanske fjerdeårsstudenter, og sparka festen igang. Etter å ha dansa fra oss avslutta vi kvelden på gay club på byen – det var fullt kaos og dragqueenshow på gang. Masse ymse dansing og ymse personell, men du verden så gøy. Nachspillet ble holdt på et pannekakehus på vei hjem. Pannekaker med blåbærsyltetøy er flottflott nattmat..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eva og Sarah, meg og Sarah

Lørdagen ble tilbrakt med portugisiske studenter, hjemmelaga Sushi og vin. Som forøvrig skal bli min nye spesialtitet! Det er utrolig enkelt å lage, og SÅ godt! Vegetarisk sushi med tofu, sopp, eple, avokado osv er totalt undervurdert.

Jeg har nå hatt snart to uker med patologi (=studiet om og diagnostiseringen av sjukdom). Alle har vel sett CSI.. Veterinær patologi er mye mer spennende, bare så det er sagt.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg vil obdusere en sånn!

Ooooouuuuoooo!

 

 

 

 

 

En liten digresjon…

Patologien her har vært og ER utrolig bra. Dagen starter kl ni med rounds: patologene, residentene, evt andre som har noe å bidra med, lager oppgaver om et tema eller gjennomgår spennende kasus. Vi har bl.a. hatt patologijeopardy, morfologisk diagnose-kurs i lever- og hjerneforandringer, histopatologi i leversjukdommer osv.. Dette tar ca en time. Deretter går turen en etasje opp og det er tid for biopsigjennomganger. En patolog og resident går igjennom biopsier som er tatt foregående dag fra alle avdelingene ved sjukehuset. Det går mest i hudtumorer og hudforandringer, men også mye lever- og nyrebiopiser, samt andre vev. Det er generelt veldig spennende, og jeg lærer masse. Når vi er ferdig med dette stikker jeg til biblioteket for å studere (patologi selvfølgelig). Kl ett starter vi opp igjen og møtes for å gjennomgå rapporter fra foregående dag og vi deler tanker angående dagens patologikasus. Alle dyra har med seg et papir (necropsy request) som inneholder historien om dyret – blodprøvefunn, symptomer, dødsårsak, hvilke sjukdommer som det er mistanke om. Rabies, miltbrann og leptospirose er blant sjukdommene som skaper en del problemer for oss med tanke på smittefare. Men ved å ta forhåndsregler og undersøkelser på forhånd har det gått bra. Vi skifter deretter klær og er klar for å dra på obduksjonssalen.

Vi har hatt flere spennende kasus inne, og flere ulike dyrearter.. Jeg har lært meg tarmanatomi hos lama, sjukdommer hos høns og pingviner, jeg har obdusert en serval (et kattedyr med store ører som ser ut som en blanding mellom en gaupe og en leopard), et ekorn, ei ku i fødsel, det har vært flere kolikkhester innom, smådyr med nyresjukdommer, kalver med diare.. Etter endt obduksjon (som kan være kl halv sju om kvelden..) drar jeg hjem og skriver rapport om funnene mine. Her er det ingen kjære mor og patholiday – rapporten skal inkludere beskrivelse av alle lesjoner, morfologisk diagnose, og en gjennomgående diskusjon om etiologisk diagnose og alle funnene. Men æ kose mæ.

I løpet av denne tida har jeg også forflytta meg til ny leilighet – jeg bor nå med Gaby (Ecuador), Carla og Joana (Portugal). Jeg har vært ute og dansa på en torsdag, jeg har vært ute med utvekslingsstudentene (og blitt påspandert ei flaske champagne), laget enda mer sushi, tatt bilder av vårblomstene, kost meg i singlet i sola – og møtt forfatteren av patologiboka!! Tror kanskje jeg nevnte det..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellers har jeg blitt invitert på middag til en av cytologene her – hun er oppvokst i Alabama, men født i Norge. Nå skal jeg nyte de tre siste dagene med patologi før jeg har ei uke fri og tar turen over til California. San Francisco og SAVMA (Student American Veterinary Medical Association)-symposium står for tur. Gleder meg til å møte Annelin og Bergthora @ UC Davis!

Nå spiller jammen meg radioen Backstreet Boys og, kan dagen bli bedre???

One response to “Ratata

  1. Annelin Bjelland

    Åh, jeg ble glad av å lese denne posten! Høres ut som om du stortrives og DET liker jeg🙂 Og forresten – jeg gleder meg stort til du kommer her også! Nyt de siste patologidagene, patologivenninnen min🙂

Legg igjen en kommentar

