Smoking in the mountains

Ei ny uke er dermed i gang, og jeg er fremdeles ikke veldig glad i hester. Forrige uke var jeg stasjonert ut på Equine surgery, frivillig vel og merke, hvor jeg fikk overvære diverse operasjoner og lære litt om halthetsdiagnostikk. Sistnevnte har det til nå vært heller lite kunnskap om…

Det positive med forrige uke har derimot vært at jeg har begynt å huske kaffen min hver morgen, dvs jeg ankommer skolen med min oransje Tennesseekopp i hånda (ja, jeg er integrert) og ikke i totalt ørske med kaffekoppen stående igjen på kjøkkenbenken. For dere som ikke er helt oppdater på Tennesseefronten kan jeg nevne at alt er i oransje farger her. Universitetes farger er oransje og hvit, så alt av klær, capser, kopper, flagg blablabla er oransje. Kledelig sier noen, ukledelig sier andre. Jeg har ihvertfall skaffa meg UT-genser med oransje skrift på og oransje kopp. Så glir jeg rett inn i mengden, akkurat sånn jeg liker det. Med oransje stetoskop, oransje skjerf og oransje solbriller… Men altså:

Mandagen starta tregt. Ingen kasus, kun surr. Tirsdag var hakket bedre. “Vi” opererte en hest med en løs beinbit (sekvester) på pipa, og jeg fikk overse en øyeoperasjon hvor øyet ble fjerna (pluss den enorme svulsten som hang på – plateepitelkarsinom).. Et stk halt hest ble utreda. Så kom ettermiddagen – og den o-store-strømstansen. På en-to-tre var det plutselig bekmørkt overalt! Generatoren som skulle fungere som back-up fungerte ikke, men hva gjør vel det når vi har lommelykter? Foreleseren vår for øyeblikket brydde seg ikke nevneverdig ihvertfall, undervisning must go on, selv i mørke. Eneste dilemma var på operasjonssalen, hvor en 500 kg hest måtte løftes av operasjonsbordet, men med 10-15 personer til stede for å hjelpe var det ikke noe problem. Vi forventa totalt kaos på smådyrsavdelinga og måtte gå over for å se, men de var rimelig rolige og hadde ingen dyr i anestesi. Flaks.

Resten av uka inkluderte en tanntumor av ukjent opphav, tannabscess, en antilope med vaginalprolaps, en kolikkhest (regional torsjon av tynntarm, mesenterieruptur), et kryptorkid esel (kikhullskirurgi, veldig moro å se på!), litt mer halthet (fleksjonstest, nerveblokk, røntgen) og en hest på tredemølle i vannbad.. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syns noe av dette var veldig gøy. Mest relevant for min del var vel halthetsdiagnostikken, men det hjelper ikke så mye når jeg ikke får prøve å utføre ting selv. Jeg setter derfor stor tillit til Gro som, ifølge Margrethe, skal være en kløpper på halthet. Tar du utfordringa med å lære meg? Det skal også sies at lærerne bør ha seg et undervisningskurs. Evt. et unngå-kaos-fortell-studentene-hva-som-skjer-kurs.

Jeg fikk selvfølgelig et kasus i siste liten etter at de andre gribbene hadde tatt de morsomme kasusene, dvs en halt hest, som selvfølgelig måtte være her over helga. Malin fikk dermed ikke fri og måtte møte opp på skolen kl halv åtte både lørdag og søndag for å utføre en TPR (temperatur, puls, respirasjon) som tar ca 5 minutter. Malin uten søvn er generelt grinete, lite pratsom og lite koselig, spør søstra mi. Jeg har nå begynt å hamstre iskaffe i kjøleskapet på skolen.

Heldigvis hadde Randy bestilt billetter til basketballkamp på lørdag, mellom rivalene Tennessee-Georgia. Jeg forstår meg ikke så mye på basketball, men alt må jo prøves. Det var overraskende gøy selv om Tn spilt dritdårlig, med 20000 personer i publikum og masse ulik underholdning på banen. Masse dans, cheerleaders, utdeling av sjekker, filmer på stor tv, reklame, “fyrverkeri” osv… Akkurat som på film!

 

 

 

 

 

Høydepunktet kom på søndag – etter at jeg hadde vært på skolen selvfølgelig – og tur til Smoky Mountains National Park sørøst for Knoxville.

Smoky Mountains er USAs mest besøkte nasjonalpark og består av masse, masse gammel skog. Perfekt for meg! Den har et av de mest artsrike økosystemene i hele Nord-Amerika og den tetteste svartbjørnpopulasjonen i Øst-USA. Svartbjørnen går i dvale om vinteren, akkurat som brunbjørnen, men den kan sove i en kortere periode, spesielt hvis klimaet er varmere der den sover. Det som er spennende med svartbjørnen er at den kan angripe uten varsel, og gjerne mennesker. Vanligvis er den veldig avslappa, men det skal man ikke ta for god fisk. Vi – dvs Inez, Alex, Ana (Portugal), Jose (Mexico) og meg –  så ingen bjørner idet vi klatra opp på Chimney tops, en tur som tok oss ca 3 timer opp og ned. Fjellet er 1463 m høyt, og var en perfekt søndagstur. Utsikten var fantastisk!

Som en kontrast besøkte vi Gatlinburg etterpå, en by som er bygd opp for å tjene penger; spillebuler, bråkete musikk, stappfullt av turister, ekle restauranter, dårlige, dyre butikker, hoteller… Amerikansk kultur på sitt beste. Vi tilbragte ikke så veldig lang tid der. Doughnut, kaffe, hjem…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innimellom alt som skjer leser jeg oppdateringer, blogger og mailer fra andre utenlandsfarere. Fra Annelin og Bergis som koser seg i regnværet og utfordres i California, fra Anna som spiser kake med Tonje i Dublin og faktisk innrømmer at hun liker hest, fra David som plutselig har briller og klatrer på skotske fjell, fra Gudrun og Marte med blomster i håret og kjole i SørAfrika, fra Gro og Margrethe som klager over air-condition og edderkopper i Australia, fra tøffe Ann-Jorid som tar fantastiske bilder fra Cordoba i Spania, fra Tonje i de sveitsiske alper, fra Karianne og Magnus i Iowa, USA, og fra Ida og Lina i Canada. Håper også at Monica koser seg i Australia, og at Marie klarte å finne fram i Canada.

Gleder meg til å dele alle erfaringer og historier med dere i april!

2 responses to “Smoking in the mountains

  1. kjekt å lese. jeg digger det at du får oppleve så mye spennende. Life is good!

  2. Hei fina mi! Wow, så flott at jeg fant ut at du har begynt med en slik en fin liten blogg. Stordeilig å lese om hvor bra du har det, blir skikkelig inspirert av å lese… Du er fin og flink. Klem fra Betty som sitter på toget for å komme hjem til Oslo, for å slappe av litt.❤ Love you.

Legg igjen en kommentar

