Nashville

Innimellom all forfjamselsen som oppsto da jeg så at Margrete skulle ut og drikke tequila må jeg få si: takk for hyggelige tilbakemeldinger på mitt første blogginnlegg! Og jeg som snakka med Gro og Margrete på Skype denne morgenen..

Jeg fikk en forespørsel om hva som skjedde med denne grisen, la oss kalle henne Kremost (skremmende kort fra virkeligheten):

Kremost er en av to griser som kom inn på klinikken første uka jeg var der. Hun hadde forferdelige hudskorper over hele kroppen, sår, dermatitt og en massiv lusinfeksjon. Jeg liker å tro at jeg er ganske hardhuda når det gjelder sånne ting, men her ble jeg faktisk rimelig spak. Det var, mildt sagt, det verste jeg noen gang har sett! Hun var i rimelig godt humør, og så ikke ut til å klø så mye. Stakkars lille Kremost fikk ormekur og en skikkelig rundvask (skrubb i ordets rette forstand!) med såpe og vann. Skorper ble pellet av, hudbiopsier ble sendt til dermatologen og q-tips ble sendt til dyrkning. Bildet ovenfor viser Kremost post-op, dvs hun er på vei til å våkne opp fra anestesi og er dekket med varmepute. Svarene som kom tilbake fra alle prøvene viste at hun hadde en hudbetennelse med 3 ulike bakterier, hun hadde plateepitelkarsinomer (antakeligvis pga UV-lys der hun holder til) og parakeratose pga Zn-mangel. Etter enda en skrubb og innsmøring med fuktende krem daglig er hun nå 10x bedre og er klar til å dra hjem! Endelig en lykkelig slutt.

Livet på Farm Animal var rimelig bedagelig og gikk for det meste i et ok tempo. Veterinærskolen her er veldig stor, og blir snart enda større da de skal utvide stordyr- og hesteklinikken. Smådyrklinikken er et virrvarr av ulike avdelinger og virker veldig profesjonell. Bortsett fra at man tiltaler alle professorer og andre veterinærer med Dr., er forholdet mellom student – underviser veldig avslappa og ikke så veldig forskjellig fra hvordan det er hjemme. Selve universitetet består av 27000 studenter, men på veterinær tar de bare inn 70 hvert år. Masse plass å boltre seg på mao, og bedre læringsforhold. Her får man et kasus hver! Tenk det. Jeg har hatt min første dag på Equine Surgery i dag, og er rimelig drittlei. Ikke en eneste hest trengte hjelp fra oss i dag, så jeg har for det meste sosa rundt og lest patologi. Har hørt rykter om mine to neste rotasjoner; Small Animal Soft Tissue Surgery og Small Animal Internal Medicine, der er visst tempoet høyt og med laaange dager. Her snakker vi 16 timers dager på det verste. Noe å se fram til?

Ellers har jeg spist salaten min i fred og sett de andre spise frossenmat fra mikroen.. Nok om det.

Fredagen starta med gårdsbesøk og klauvskjæring til den store gullmedalje. Det gikk for det meste i white line disease, sole ulcers og Treponema-infeksjoner, gammelt nytt.

Deretter gikk turen til Nashville med Eva og Randy og alle tre hundene (i baksetet såklart, oppå meg). Evas mamma bor utenfor Nashville i et stort hus ute i skogen med 5 katter, 3 hunder, 13 hester og 2 esler.

På veien plukka vi med oss is fra Maggie Mouse, her kunne man få alle mulige smaker med all mulig topping (her ville du likt deg, Rakel!!) Skuffende nok hadde de ikke lakrisstrø, så det ble ikke helt store Trondheimsfeelingen ut av det.

Lørdag brakte kaffe og kaker. Jeg glante på fugler med alle mulige farger (cardinals, gold finches, blue jays..) gjennom kjøkkenglaset og koste meg.  Det var blå himmel og sol, varmt og fint ute. Første stopp for dagen var Belle Meade Plantation som på 1800-tallet var kjent for å avle førsteklasses hester.  De starta opp vinbryggeri for et par år tilbake og brygget for øyeblikket 5 ulike viner som vi fikk smake på, bl.a. en veldig god bjørnebærvin. Selvfølgelig fikk vi hjemmelaget sjokolade til! I bakhagen hadde de flere gigantiske Magnoliatrær, de står med grønne blader vinteren igjennom og er veldig lette å kjenne igjen. Med tanke på størrelsen deres måtte de være minst 100 år gamle. Hovedhuset hadde blomstertapeter og jeg måtte passe meg for å ikke sikle på gulvet…

Downtown Nashville var litt mer action. Flying Saucer hadde så mange ølsorter at jeg ikke klarte å velge, og om man prøvde 200 ulike ølsorter på huset kunne man få navnet sitt på en tallerken på veggen. Søren at jeg ikke bor i Nashville! Hadde klart det lett! Park Paradise (ja, jeg stussa litt på navnet..) tilbydde live musikk á la country-style, billig øl og god stemning. Og masse rednecks ifølge Eva.

Skulle ønske jeg fikk sett litt mer av selve byen, kanskje drar jeg tilbake før jeg reiser nordover igjen. Nordover til landet med hjerteformede vafler, syltetøy og rømme!

2 responses to “Nashville

  1. Jaaaa, gøy med blogg! Skriv masse! 😀

  2. Vi vil ha mer (blogg), vi vil ha mer (blogg), vi vil ha mer (…)
    Kjempebra, Malin!🙂

Legg igjen en kommentar

